fbpx

Uvjetno esencijalne aminokiseline – Sanela Čok, farm. teh., instruktorica fitnesa u teretani

U posljednja dva bloga temom aminokiselina istaknula sam vrijednost esencijalnih i neesencijalnih aminokiselina u svakodnevnom životu, sportu, unaprjeđenju zdravlja i liječenju. Kao posljednja podjela preostaju nam uvjetno esencijalne aminokiseline, no najprije da ponovimo zašto su aminokiseline bitne u životu svih nas i zašto predstavljaju osnovu sportske suplementacije, kako rekreativaca tako i vrhunskih sportaša!

Što su aminokiseline i zašto su bitne?

Svi znamo da su uz vodu, proteini najvažnije tvari u tijelu. Upravo tu se krije važnost aminokiselina.  Dakle,  svi proteini odnosno bjelančevine ljudskoga tijela i hrane građeni su od  aminokiselina. U prirodi postoji stotinjak aminokiselina, no njih 20-ak neizostavne su za zdravlje našeg organizma. Funkcije poput izgradnje kože, kose, noktiju, proizvodnje hormona, hipertrofija, zdravlja mozga, kardiovaskularnog  i lokomotornog sustava ne bi bilo moguće bez prisustva ni više ni manje nego aminokiselina.

UVJETNO ESENCIJALNE AMINOKISELINE  – neesencijalne aminokiseline koje iznimno u slučaju bolesti i specifičnih stanja postaju esencijalne i nužno ih je unijeti hranom i/ili dodacima prehrani!  U ovu skupinu ubrajamo  4  aminokiseline:

  • arginin
  • cistein
  • glutamin
  • tirozin

ARGININ

Arginin je prva uvjetno esencijalna aminokiselina ovog bloga. Pojam uvjetno esencijalne označava da je tijelo u normalnim uvjetima može samo proizvesti, međutim kod pojedinih stanja bolesti i poremećaja, sinteza nije moguća. Takve aminokiseline potrebno je unijeti hranom i/ ili dodacima prehrani.
Poznato je pozitivno djelovanje arginina u jačanju funkcije imunološkog  sustava,  reguliranju šećera u krvi, prevenciji i liječenju hipertenzije, smanjenju masnoće u krvi, proizvodnji drugih aminokiselina te kao pomoć pri začeću u kombinaciji s aminokiselinom l-carnitin. Takva kombinacija u ljekarničkoj praksi rezultirala je odličnim ishodom  i vrlo je rado preporučujemo u svakodnevnoj praksi.
Što se tiče djelovanja arginina kod sportaša, znanstvene studije ukazuju na izuzetnu važnost ove aminokiseline za proizvodnju dušik oksida koji regulira cirkulaciju te samim time bolji dotok hranjivih tvari u mišić. Nadalje, arginin potiče proizvodnju hormona rasta, regeneraciju te oporavak mišića nakon intenzivnih treninga. Arginin se sa sigurnošću može primjenjivati i u trudnoći, naročito u slučajevima učestalih mučnina i povraćanja.

Nedostatak aminokiseline arginin može uzrokovati pad imunološke funkcije organizma, poremećaj u cirkulaciji, duži oporavak nakon operativnih zahvata, erektivnu disfunkciju, propadanje mišića i  lošu funkcija gušterače. Bitno je dodati da u slučaju deficita u organizmu, tijelo koristi arginin skladišten u mišićima!

Namirnice bogate argininom su mlijeko, mliječni proizvodi, riba, crveno meso, meso peradi, orašasti plodovi, riža, čokolada, sjemenke, lubenica, soja, slanutak i dr.

Preporučene dnevne doze aminokiseline arginin nisu strogo određene i organizam ih sam sintetizira te se kreću oko 5 g dnevno. Kod sportaša te doze vrlo često dosegnu i do 9 grama na dnevnoj bazi. Na tržištu je kao dodatak prehrani  dostupan u obliku tableta, kapsula i praha i doze u pripravcima kreću se od 500mg – 1500mg te s obzirom na stanje pacijenta reguliramo dozu.
Potrebe za argininom povećane su kod prijevremeno rođene djece, novorođenčadi, trudnica, raznih metaboličkih poremećaja, uslijed trauma i nakon operativnih zahvata.

CISTEIN

Cistein je uvjetno esencijalna aminokiselina koju tijelo u normalnim uvjetima sintetizira ukoliko ima dovoljno aminokiseline metionin. U dodacima prehrani najčešće dolazi u obliku NAC-a (N-acetil-L-cisteina) koji se u tijelo pretvara u cistein pa zatim u glutation. Glutation  građen od glicina, cisteina i glutaminske kiseline predstavlja glavni antioksidans u tijelu bez kojeg bi imunološki sustav bio uvelike ugrožen. Najčešća stanja pacijenata u kojima rado preporučam aminokiselinu cistein su respiratorne infekcije, virusne infekcije ( SARS-CoV-2 i virus gripe), angina pectoris (prevencija srčanog i moždanog udara), astme, kod pušača za održavanje bolje funkcije i prevencije karcinoma pluća te poboljšanje plodnosti kod žena i muškaraca. Također, cistein primjenjujemo u liječenju ovisnosti, shizofrenije, masnoće u krvi podizanjem HDL kolesterola,  za zdravlje kože, kose, noktiju, hrskavica i zglobova.

Nedostatak aminokiseline cistein u organizmu dovodi do pada imuniteta, izloženosti organizma toksinima i bolesti, bronhitisa, ispadanja kose, lomljenja noktiju, čestih ozljeda, nakupljanja sluzi u plućima (naročito kod pušača i za vrijeme respiratornih infekcija), izloženosti organizma oksidativnom stresu i srčanim bolestima te smanjenju plodnosti.

Namirnice bogate cisteinom pretežno su proteinske namirnice poput mesa, ribe, jaja i orašastih plodova. No brokula, pšenično brašno, crvena paprika, brokula, češnjak također sadrže ovu aminokiselinu u optimalnim dozama.

Preporučene dnevne doze aminokiseline cistein u dodacima prehrani uglavnom dolaze u dozi od 600mg i preporuka za uzimanje je 1-2 kapsule dnevno. Uzimanje ovog dodatka prehrani od iznimne je važnosti za sportaše zbog bolje funkcije respiratornog i kardiovaskularnog sustava te kod pušača gdje se uz NAC preporučuje i vitamin C u većim dozama!

GLUTAMIN

Glutamin kao uvjetno esencijalna aminokiselina najvažniji je u izgradnji proteina. Glutamin predstavlja najzastupljeniju aminokiselinu u našem tijelu. Najviše glutamina ima u mozgu, tankom crijevu, plućima i skeletnim mišićima. Funkcije aminokiseline glutamin u organizmu su jačanje imunološkog sustava, poboljšanje kvalitete sna,  borba protiv osteoartritisa, regeneracija i oporavak mišića, bolja mišićna izdržljivost, smanjivanje količine slobodnih radikala, bolje zacjeljivanje rana i prevencija Alzheimerove i Parkinsonove bolesti.  U životu sportaša glutamin  doprinosi  stvaranju hormona rasta, a samim time i mišićnim rastom što veže za sebe veće sagorijevanje masnoća. S obzirom na to da je tanko crijevo najveći potrošač glutamina  koristimo ga i u liječenju bolesti vezanih za gastrointestinalni trakt.
Slučaj kada volim preporučiti glutamin je kod problema s probavom, kroničnih nadutosti, konstipacije i slučajeva gdje je potrebno povećati apsorpcijsku sposobnost crijeva (npr. Crohnova bolest) unošenjem dodatnih doza glutamina.

Nedostatak aminokiseline glutamin u organizmu dovodi do loše kvalitete sna, loše probave, mišićnog katabolizma, umora, gubitka koncentracije, nakupljanja slobodnih radikala u organizmu i pada imuniteta.

Namirnice bogate glutaminom su mlijeko, mliječni proizvodi, meso, riba, jaja, mahunarke, orašasti plodovi, soja, kupus, špinat i peršin.

Preporučene dnevne doze iznose 5 grama 2-3 puta dnevno, no nije pokazano štetno djelovanje glutamina u dozi do  40 grama dnevno. Na tržištu glutamin nalazimo u kapsulama  i prahu kojeg miješamo s whey proteinom ili pijemo samostalno.

 

TIROZIN

Tirozin kao posljednja uvjetno esencijalna aminokiselina proizvodi se iz aminokiseline fenilalanin. Tirozin sudjeluje u proizvodnji dopamina, adrenalina i noradrenalina, tiroidnih hormona i pigmenta melanina koji očima, koži i kosi daje boju. S obzirom na to, pacijenti ga vrlo često upotrebljavaju u liječenju depresivnih epizoda, gubitka koncentracije, motoričkih sposobnosti  i u liječenju Parkinsonove bolesti zahvaljujući djelovanju dopamina.  Adrenalin i noradrenalin ključni su u pripremi tijela za hitne situacije gdje je bitna brza reakcija, dok djelovanjem tiroidnim hormonima,  tirozin promiče zdravlje hipofize, nadbubrežne žlijezde i zdravo funkcioniranje štitne žlijezde.
Tirozin je od velike važnosti za sportaše zbog bolje povezanosti uma i mišića, prenošenjem živčanih impulsa u mozak i potencijalnim stimuliranjem lučenja hormona rasta. Djelovanjem tirozina, blokira se umor koji može nastati zbog većih količina triptofana u organizmu i samim time djeluje antistresno dovodeći triptofan u ravnotežu.

Nedostatak aminokiseline tirozin u organizmu dovodi do depresije, anksioznosti, niske razinu luteinizirajućeg hormona, sindroma nemirnih nogu, gubitka koncentracije, umora, sporih motoričkih sposobnosti i niskog krvnog tlaka.

Namirnice bogate tirozinom su mlijeko, mliječni proizvodi, jaja, meso peradi, crveno meso, orašasti plodovi, banane, avokado, kupus, gljive, rajčice, špinat, peršin, krastavci, brokula, rotkvica, repa, grah i grašak.

Preporučena dnevna doza aminokiseline tirozin iznosi 500mg – 1000mg. U dodacima prehrani dolazi u obliku praha i kapsula i to u dozi od 500 mg.

ZA KRAJ TEME O AMINOKISELINAMA

Ovim blogom zaokružujemo temu aminokiselina u svrhu zdravlja. Zapamtimo da naše zdravlje počinje iznutra i da je potrebno tijelo svakodnevno izlagati aktivnostima i  opskrbljivati  kvalitetnim namirnicama i suplementima kako bi održali i unaprijedili postojeće zdravlje i ne doveli se u situaciju ugrožavanja istog!

Reference

http://www.msd-prirucnici.placebo.hr/msd-za-pacijente/
http://https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov//
http://http://www.pmf.unizg.hr/ /

prijavi se za blog
blog prijava na newsletter

Autor bloga

Sanela Čok, farmaceutski tehn.

Farmaceutska tehničarka s diplomom Fitnes učilišta smjer – Instruktor fitnesa u teretani. Posjeduje višegodišnje iskustvo u vođenju individualnih treninga s klijentima. Školovanjem, istraživanjem i radom u ljekarni unaprijedila je svoje znanje na području suplementacije i savjetovanja pacijenata koje svakodnevno proširuje. U slobodno vrijeme kao dio Coach4you trenera vodi privatne treninge u Gyms4you teretanama. Novim klijentima i svima koji žele znati više, uvijek stoji na raspolaganju za savjetovanje o suplementaciji, zdravlju i trenažnom procesu.

Povezani blogovi